HAR DU KOLL PÅ CHASHEN?


Ta penna och papper och svara på frågorna. Det är roligare än du tror ! :)

1.Du har precis fått veckopeng vad gör du?
a) Köper godis, tidningar & smink. Sen ber jag mamma om nya pengar.
b) Jag handlar för hälften och sparar resten.
c) Jag låter mamma/pappa sätta in hela summan på ett bankkonto- jag har ju ändå kvar pengar från förra veckan.

2.Brukar du jobba extra för att dryga ut veckopengen.
a) Nä, jag får alltid mer pengar av mamma och pappa när mina pengar är slut.
b) Jag städar mitt rum för att få lite mera pengar.
c) Ja, jag säljer jultidningar, gräddbullar elr något liknande .

3. Är du rädd om dina saker ?
a) Jag är inte så rädd om dom, eftersom jag kan skaffa mig nya.
b) Det bror på vad det är , det händer att jag slänger kläder på golvet ibland.
c) absolut, jag tkr inte om när saker går sönder elr slits i onödan.

4. Är du nöjd med den veckopeng du har?
a) nej, jag kunde gott få mkt mera.
b) nja, om jag bara hade fått den summan oftare...
c) ja, jag brukar inte ha problem men jag får den att räcka.

5. Vad gör du om din veckopeng är slut, men akut behöver pengar?
a) det behöver jag alltid. Och mamma och pappa är väldigt snälla.
b) jag kan tänka mig att förhandla. Alltså erbjuda att göra något i utbyte.
c) Jag ber mina föräldrar att dra av summan nästa gång.

6. För du kassabok?
a) vad är det för bok?
b) nej, men jag brukar spara kvitton.
c) ja, varje kväll innan jag lägger mig.

7. Brukar du låna elr låna ut pengar?
a) ja, jag har en massa schysta kompisar som jag kan låna av.
b) ja, en krona hit elr dit spelar ingen roll. Jag tror att saker alltid jämnar ut sig.
c) jag lånar aldrig av nån annan och jag håller någa reda på vem som har lånat pengar av mig, så att jag får tillbaka pengarna igen.

8. Om du får en present, vad är då viktigast?
a) att den är häftig.
b) att den är personlig.
c) att den har kvalité och är andvändbar.

RESULTAT:

Flest A:
Du är lite bortskämd och du verkar inte förstå att man måste jobba för pengar. AJA BAJA !
Du kan säkert bli rik om du får ett arv, men förmodligen kommer du att slösa bort allt med en gång ...
RÅD ! : erbjud dig att städa köket mot betalning så får du käna på hur det känns att få pengar som du själv har tjänat.

FLEST B:  För dig är pengar något som är bra att ha, men du klarar dig också hyffsat bra utan.
Du är en sådan som kommer att ha mycket pengar ibland och lite andra gånger.
RÅD! :  Försök att hålla bättre koll på dina pengar genom att skriva upp vad de går till.
Förmodligen kommer du se att det är de små slöserierna som gör att du ibland känner dig pank.

FELST C: Grattis ! Du är medveten om vilken roll pengar spelar och du kommer förmodligen ha gott om dom eftersom du är så noga.
Du kommer noga att jobba med något där du tjänar mycket pengar, men i annat fall kommer du att vara duktig på att lägga dom på hög.
Men:du är också på gränsen till snål !
RÅD ! : Ta för dig av livets goda, men skänk ibland bort lite också.
Rikedom i all ära, men med godhet kommer man också långt !

Vad fick du för resultat ? :)
Skriv en kommentar om vad du fick :)

Kommentarer
Postat av: liinneaa l :)

jag fick flest b ;]

2009-02-23 @ 20:28:58
Postat av: jennifer gräll

pinsamt nog fick jag faktiskt flest A, och jag håller egentligen med. Jag är nog lite bortskämd :o och har ingen alls koll med pengar osv -.-

2009-02-23 @ 21:31:47
URL: http://blondinjennifer.blogg.se/
Postat av: Heevi

Jag fick flest b men jag var lite osäker på vissa xD

2009-02-25 @ 17:35:01
Postat av: Rebecka

jag fick lika många a som b, kanske lite bortskämd, jag vet inte :D

2009-03-02 @ 19:24:26
URL: http://rebeckq.blogg.se/
Postat av: Veronica

om man inte har veckorpeng då.... :)



Ha en bra dag! ;D Kram!

2009-03-03 @ 08:22:14
URL: http://meandmycloset.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0